آشنایی با نحوه تعمیر و تعویض هارد دیسک

در دنیایی که زندگی می‌کنیم، تکنولوژی و فناوری با سرعت چشم‌گیری در حال پیشرفت هستند و تاثیر مثبتی در زندگی بشر گذاشته‌اند. در این میان کامپیوترها بیشترین تغییر را داشته‌اند و عملکرد آن‌ها بهبود یافته کار است اما این پیشرفت همیشه با موانعی نیز رو به رو بوده است. هارد دیسک یکی از مهمترین بخش‌های لپ تاپ‌های امروزی است و کاربران بسیاری اطلاعات خود را بر روی آن ذخیره می‌کنند. وارد شدن صدمه به این سخت افزار لپتاپ می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. در صورتی که نتوانستید اطلاعاتی را در کامپیوتر شخصی خود ذخیره کنید بهتر است در اولین فرصت به یکی از مراکز تعمیرات لپتاپ جهت تعمیر و تعویض هارد دیسک مراجعه کنید. اگر علاقه دارید با نحوه تعمیر هارد آشنا شوید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

تعمیر و تعویض هارد چه زمانی امکان پذیر است؟

یکی از مهمترین وظایف هارد دیسک در کامپیوتر ذخیره و نگه‌داری از اطلاعات است و اگر کاربر نتواند به هر دلیل اطلاعات خود را ذخیره کند، سیستم او دچار مشکل می‌شود. خراب شدن هارد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این صورت برای تعمیر و تعویض هارد دیسک با توجه به مشکل پیش آمده راه حل‌های متفاوتی وجود دارد.

مراحل تعمیر کردن هارد دیسک

تعمیر و تعویض هارد دیسک نیز مانند سایر سخت افزارهای لپ تاپ در مراحل مختلفی انجام می‌شود. انجام هر مرحله نیز با توجه به نوع مشکل پیش آمده برای دستگاه متفاوت است.

۱) تشخیص مشکل

اولین و مهمترین مرحله برای تعمیر و تعویض هارد دیسک عیب‌یابی یا همان تشخیص مشکل است. برای پیدا کردن مشکل تعمیرکاران با استفاده از جدیدترین امکانات خود نشانه‌هایی مانند میزان لرزش، صدای هارد یا خراش‌هایی بر سطح هارد را پیدا می‌کنند و در نتیجه علت مشکل را تشخیص می‌دهند.

۲) تمیز کردن هارد

از دیگر مراحل تعمیر و تعویض هارد دیسک، تمیز کردن قسمت پشتی هارد یا همان کلین روم و شناسایی مشکل آن بخش است. در برخی مواقع ممکن است ذرات گرد و غبار وارد قسمت کلین روم لپ تاپ شوند، در این صورت باید از یک دستگاه تهویه برای پاک کردن استفاده کرد و در آخر هارد را مورد بررسی قرار داد.

۳) تعویض و تعمیر تمام قطعات هارد

یکی از مهمترین مراحل برای تعمیر و تعویض هارد دیسک باز کردن تمام قطعات آن است. این مرحله باید توسط کارشناسان این سخت افزار انجام شود و کوچکترین عمل اشتباهی می‌تواند باعث صدمات جبران ناپذیر و هزینه‌های زیاد شود. اگر قطعات امکان تعمیر شدن نداشته باشند، در آن صورت باید آن‌ها را جایگزین کرد.

۴) اقدام به تعمیر سریع هارد دیسک

زمانی که متوجه اشکال در هارد دستگاه خود شدید، باید هرچه سریع‌تر اقدام به تعمیر قسمت آسیب دیده کنید. ممکن است تشخیص کمی زمان‌بر باشد اما تعمیر به موقع می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد.

تعمیر کردن پلاتر

آسیب رسیدن به پلاتر از دیگر مواردی است که می‌تواند عملکرد هارد را دچار مشکل کند. وجود هرگونه خراشی بر قسمت فیزیکی یا از دست دادن اطلاعات ذخیره شده در هارد می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل باشد. برای تعمیر و تعویض هارد دیسک و پلاتر آن باید بدسکتور هارد را تعمیر کرد. بدسکتورها اشکالات و خطراتی هستند که در هارد ذخیره می شوند، این آسیب‌ها می‌توانند نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشند. اگر مشکل سخت‌افزاری است تنها راه ممکن تعویض سیلندر هارد است اما اگر قسمت نرم‌افزاری مشکل دارد می‌توان از نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای مرتفع کردن بدسکتور استفاده کرد.

کلام آخر

تعمیر و تعویض هارد دیسک لپ تاپ کار آسان و راحتی نیست و کوچک‌ترین خطا می‌تواند صدمات غیر قابل جبران را به وجود آورد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مراحل تعمیر یکی از مهمترین سخت‌افزارهای لپتاپ آشنا کنیم. شما نیز اگر تجربه وارد شدن آسیب به هارد دستگاه خود را داشته‌اید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر