چه موقع باید تعمیر لپ تاپ را جدی گرفت؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در زمان استفاده از لپ تاپ با پیام خطایی رو به رو شده باشید یا در هنگام اجرای برنامه‌ها، لپ‌تاپ به کندی عمل کند، یا حتی لپ تاپ خاموش شده باشد. هرچند دلایل مختلفی می‌تواند، باعث بروز چنین اتفاقاتی شود اما برخی از این دلایل جدی هستند و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای تعمیر لپ تاپ اقدام کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا بسیاری از موقعیت‌هایی که ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید و لپ‌تاپ‌تان نیاز به تعمیر  و رسیدگی جدی متخصص داشته باشد، بپردازیم:

عدم شارژ باتری

عمر باتری‌های لپ تاپ معمولا دو تا چهار سال است ولی نحوه استفاده و شارژ می‌توان بر این بازه تاثیر‌گذار باشد. اگر لپ‌تاپ شما به سرعت شارژ تمام می‌کند، کامل شارژ نمی‌شود یا به هیچ وجه شارژ نمی‌شود، به طور حتم یکی از موارد زیر اتفاق افتاده است:

باتری لپ تاپ

خرابی باتری شاید اولین گزینه‌ای باشد که به چشم بخورد. تعمیر باتری  لپ تاپ بسیار ساده است و تنها نیاز به جایگزین کردن یک باتری جدید است. ممکن است در برخی از مدل‌های لپ‌تاپ امکان تعویض وجود نداشته باشد به همین دلیل بهتر است به یکی از مراکز معتبر یا نمایندگی دستگاه برای تعویض مراجعه کنید.

کابل آداپتور

دلیل دیگری که می‌تواند باعث عدم شارژ شدن لپتاپ شود، کابل آداپتور یا شارژر است که می‌توان در کوتاه‌ترین زمان آن را جایگزین کرد.

پورت شارژر

زمانی که شارژر را به دستگاه متصل می‌کنید، ممکن است چراغ آن روشن نشود یا فقط زمانی که کابل در حالتی خاص قرار دارد آن را شارژ کند. این عوامل می‌توانند به سبب خراب شدن پورت شارژر دستگاه باشند. تعمیر این قطعه از لپتاپ به راحتی امکان پذیری نیست به همین دلیل حتما باید به مراکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ مراجعه و از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.

ضرورت تعمیر لپ تاپ در صورت خاموش شدن ناگهانی آن

خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عدم اتصال به شارژر یا شارژ نکردن دستگاه و بروز خطا در مانیتور رخ دهد. در صورتی که مشکل از شارژر است کابل را جدا کرده و مجدد وصل کنید. اگر تنها صفحه مانیتور خاموش بود احتمال وجود آسیب در هارد دستگاه وجود دارد. در چنین شرایطی باید برای تعمیر لپ تاپ به سرعت اقدام کنید و پس از تهیه نسخه پشتیبانی (بکاپ) از لپ تاپ آن را نزد مراکز معتبر تعمیر لپ تاپ ببرید.

اخطار صفحه آبی مرگ

سیستم عامل‌های مبتنی بر ویندوز در صورتی که در دستگاه احساس خطر کنند، آن را قبل از وقوع هر مشکلی خاموش می‌کنند. برای مثال در صورتی که هارد دیسک لپ‌تاپ خراب شده باشد یک پیام آبی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. این خطاها نشان‌دهنده مشکل جدی در دستگاه شما هستند به همین دلیل نام صفحه آبی مرگ را برای آن‌ها انتخاب کرده‌اند. در صورتی که این پیام‌ها به دفعات بر روی لپتاپ شما ظاهر شد، بهتر است برای تعمیر لپ تاپ به نمایندگی دستگاه یا مراکز معتبر مراجعه کنید.

شروع یا باز شدن آهسته برنامه‌های لپ تاپ

کند بودن سرعت باز شدن برنامه‌های لپتاپ از دیگر مشکلات بسیاری از کاربران است. این اتفاق به دلایل مختلفی برای دستگاه رخ می‌دهد و در صورتی که رفع نشود، مشکلات جدی‌تر را برای دستگاه شما به وجود می‌آورد. در ادامه با چند راه حل برای تعمیر لپ تاپ در صورت وقوع این مشکل آشنا می‌شویم.

بهینه سازی هارد دیسک

بهینه سازی هارد دیسک یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توان برای افزایش سرعت دستگاه انجام داد. با کمک بهینه سازی می‌توان فضاهای اشغال شده روی هارد دیسک را خالی کرد تا فایل‌ها با کیفیت بهتری ذخیره شوند.

بروز رسانی مرورگر

ممکن است تنها یکی از برنامه‌های شما مانند مرورگر به کندی عمل کند به همین دلیل بهتر است برای رفع این مشکل تنها خود مرورگر را بروزرسانی کنید. زیاد شدن تعداد کوکی‌های یک سایت نیر می‌تواند عاملی برای سرعت پایین باشد. بعد از پاک کردن این کوکی‌ها دستگاه را مجددا راه‌اندازی کنید.

فایل‌های موقتی را پاک کنید

در آخر مطمئن شوید که روی دسکتاپ دستگاه شما هیچ فایل و پوشه اضافی وجود ندارد. اگر تمایلی به پاک کردن این پوشه‌ها نداشتید آن‌ها را به یکی از درایورهای خود منتقل کنید. در صورتی که همچنان مشکل کندی سرعت در کامپیوتر شخصی شما دیده می‌شد بهتر است به مراکز تخصصی تعمیر لپ تاپ مراجعه کنید.

داغ شدن لپ تاپ

داغ شدن سطح زیرین کامپیوترهای شخصی تقریبا در همه مدل‌ها و با هر طراحی دیده می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلی از قرار دادن لپتاپ در روی پا، پتو، فرش و … خودداری کنید و دستگاه را بر روی یک میز مسطح قرار دهید. در صورتی که مشکل همچنان ادامه داشت، دستگاه را به مدت چند دقیقه خاموش کنید. استفاده از خنک کننده نیز می‌تواند کمک بزرگی به حل این مشکل کند اما در برخی از مواقع این آسیب به قسمت سخت‌افزاری دستگاه مرتبط است به همین دلیل باید برای تعمیر لپ تاپ از افراد متخصص کمک گرفت.

افزایش یافتن صدای لپ تاپ

سر و صدایی که از لپتاپ در حین کار شنیده می‌شود، می‌تواند علتی مشابه به مشکل گرمایشی دستگاه داشته باشد. امکان دارد مشکل صدا مربوط به کثیف بودن فن دستگاه یا گرفتگی دریچه‌های زیر دستگاه باشد. در صورتی که مشکل از فن باشد صدا به صورت متناوب ادامه دارد، اگر مربوط به درایو DVD باشد باید کشو درایو را خارج کنید و در صورتی که صداهای کلیک از دستگاه شنیده شود به معنای آسیب دیدن هارد دیسک است. این مشکلات به راحتی قابل تشخیص هستند اما اگر نتوانستید ایراد را رفع کنید بهتر است از یک فرد متخصص به تعمیر لپ تاپ در مرکز حرفه‌ای و معتبر کمک بگیرید.

مشکلات اتصال WiFi یا Bluetooth

قطع ناگهانی اینترنت لپ تاپ، پیدا نکردن نام وای فای یا عدم اتصال به بلوتوث از دیگر مشکلاتی است که ممکن است برای کامپیوترهای شخصی رخ دهد. قبل از آنکه به مراکز تعمیر لپ تاپ مراجعه کنید، ابتدا قسمت تنظیمات بی‌سیم مودم و دستگاه خود را بررسی کنید. اگر دستگاه‌های دیگر به Wifi متصل شد، مشکل از بخش سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری دستگاه شما است و باید توسط افراد متخصص تعمیر یا تعویض شود.

کار نکردن صفحه کلید

Number lock

برخی از مواقع ممکن است صفحه کلید اعداد شما چیزی را تایپ نکند، این اتفاق می‌تواند به دلیل عدم فعال بودن گزینه Num Lock باشد.

وارد شدن گرد و غبار

اگر مشکل صفحه کیبورد به دکمه Num lock ارتباطی نداشت، ممکن است عدم کارایی به علت وارد شدن گرد و غبار به صفحه باشد. در صورتی که دکمه‌های صفحه کلید امکان جدا شدن از دستگاه را داشته باشند، آن‌ها را جدا کنید و با کمک پنبه و دستگاه هوا آن‌ها را تمیز کنید.

وارد شدن آسیب به کلیدها

آسیب دیدن کلیدهای کیبورد ممکن است به دلیل مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشد. برای تشخیص مشکل در قسمت نوار جستجو عبارت (Keyboard status) تایپ کنید و در صورت مشاهده عدم اتصال درایور کیبورد به دستگاه، به یکی از مراکز معتبر و حرفه‌ای تعمیر لپ تاپ در شهر خود مراجعه کنید.

صفحه نمایش ترک خورده، تار یا پیکسل شده

تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ یک کسب و کار بزرگ در حوزه کامپیوترهای شخصی است، چرا که این تعمیر جز معدود کارهای دشواری است که به صورت شخصی امکان پذیر نیست. انجام دادن هر نوع تعمیر لپ تاپ بر روی صفحه نمایش به صورت شخصی می‌تواند ضمانت‌نامه دستگاه را باطل کند، همچنین قطعات شکسته ممکن است صدماتی را به همراه داشته باشند پس بهتر است تعویض یا تعمیر این قطعه را به افراد متخصص بسپارید.

وارد شدن ویروس به کامپیوتر یا حمله نرم افزارهای مخرب

اگر لپتاپ شما به کندی کار می‌کند، سایت‌های pop-ups را باز می‌کند، به سایت‌های مشکوک ریدایرکت یا هدایت می‌شود و … ممکن است ویروس یا بدافزاری وارد سیستم شده باشد. برای تعمیر لپ تاپ با این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در ابتدا با دسترسی به صفحه ̣Update and security screen از طریق کادر جستجو، لپ تاپ را مجددا راه‌اندازی کنید.
  • بر روی گزینه Recovery کلیک کنید و با انتخاب گزینه Advanced Startup می‌توانید به حالت Safe Mode برای راه‌اندازی مجدد دسترسی داشته باشید.
  • بعد از روشن کردن کامپیوتر احتمالا متوجه حذف شدن بسیاری از برنامه‌ها می‌شوید.
  • نرم‌افزار آنتی ویروس خود را بروزرسانی کنید تا مطمئن شوید که همه ابزارهای شما در حال کار هستند.
  • سیستم را کاملا اسکن کنید. این کار ممکن است به چندین ساعت زمان نیاز داشته باشد.
  • پس از اتمام تمام این مراحل، لپ تاپ را مجددا ری‌استارت کنید و یک اسکن سریع از اطلاعات بگیرید.

سعی کنید به صورت هفتگی نرم‌افزار آنتی ویروس خود را بروزرسانی کنید تا باگ‌های جدید سریعا از بین بروند. در صورتی که موفق به انجام هریک از این مراحل نشدید بهتر است به مراکز تخصصی تعمیرات لپ‌تاپ مراجعه کنید.

سخن آخر

لپ‌تاپ‌ها به دلایل گوناگونی ممکن است دچار آسیب شوند و در نتیجه استفاده از آن‌ها مختل خواهد شد. در این مقاله به بررسی ده نمونه از آسیب‌های وارد شده به کامپیوتر‌های شخصی پرداختم تا در صورت مواجه شدن با هریک بتوانید اقدامی مناسب مانند مراجعه به مراکز تعمیر لپ تاپ داشته باشید. شما نیز اگر تجربه برخورد با این مشکلات یا سایر خطاهای لپتاپ را داشته‌اید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر