مراحل تعمیر و تعویض صفحه نمایش لپ تاپ

صفحه نمایش لپتاپ از دیگر قطعات مهم است و آسیب به آن می‌تواند هزینه‌های بسیاری به همراه داشته باشد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای این قطعه رخ می‌دهد، عدم روشن شدن آن است. رها شدن ناگهانی، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله دلایلی هستند که سبب بروز این اتفاق می‌شوند. روش‌های مختلفی برای عیب‌یابی و تعمیر مانیتور وجود دارد اما نیاز به افراد متخصص دارد پس بهترین گزینه در صورت بروز چنین مشکلی مراجعه به یکی از مراکز تعمیر لپ تاپ است. در ادامه همراه ما باشید تا با مراحل تشخیص مشکل و تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ بیشتر آشنا شوید.

عیب یابی مشکل صفحه نمایش لپ تاپ

عیب‌یابی اولین اقدام متخصصین قبل از تعویض یا تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ است. در صورتی که صفحه لپتاپ دچار مشکل شود، در نهایت نیاز به تعویض کامل دارد اما برخی از صدمات نیز مربوط اسکرین نیستند و باید از روش‌های دیگری حل شوند.

وارد شدن آسیب به پیکسل لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها برای نمایش دادن تصاویر از هزاران پیکسل استفاده می‌کنند، در صورتی که در یک منطقه از اسکرین تعدادی از پیکسل‌ها آسیب ببینند، کل صفحه دچار مشکل می‌شود و در نتیجه نمی‌توان از دستگاه استفاده کرد. بهترین راه برای رفع این نقص تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ و تعویض آن است.

رنگ مانیتور سفید ثابت باشد یا تغییر رنگ سیاه و سفید

از دیگر مشکلات مانیتور کامپیوترهای شخصی می‌توان به خاموش و روشن شدن صفحه اشاره کرد. علت این اتفاق می‌تواند قطع شدن اینورتر دستگاه باشد. وظیفه اینورتر رساندن انرژی به نور پشت اسکرین است اما اگر رنگ صفحه لپ‌تاپ سفید ثابت بود، مشکل احتمالا از اتصال نادرست کابل بین مانیتور و برد سیستم است. برای تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ در صورت وجود این مشکل باید لپ‌تاپ باز شود و از اتصال صحیح کابل‌ها اطمینان پیدا کرد.

نشان دادن تصاویر نامفهوم

از دیگر مشکلات اسکرین لپتاپ‌ها می‌توان به نشان دادن تصویر‌های نامفهوم به صورت خطوط عمودی و افقی اشاره کرد. برای تشخیص این مشکل، لپ‌تاپ باید با کمک یک کابل VGA به مانیتور دیگری متصل شود در صورتی که تصاویر نامفهوم بر روی مانیتور دوم نیز دیده شد مشکل از کارت ویدئو است و نیازی به تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ نیست.

وارد شدن آسیب به رم یا نقص در کیبورد

صدمه دیدن RAM یا کثیف بودن آن می‌تواند از دیگر دلایل عدم نشان دادن تصویر در صفحه لپتاپ باشد. برای تشخیص این نقص و اطمینان از عدم خاموش بودن آن ابتدا دستگاه را به شارژ متصل می‌کنند سپس اگر تغییری در اسکرین رخ نداد، باید باتری جدا شده و سپس پشت رم بررسی شود. اگر لپ‌تاپ همچنان روشن نشد احتمالا مشکل از اتصالات کیبورد است. در صورت وجود این مشکل برای تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ باید کیبورد توسط متخصصین تعویض شود.

شکسته شدن صفحه نمایشگر لپ تاپ

از دیگر عواملی که می‌تواند سبب روشن نشدن مانیتور لپتاپ شود، رها شدن و شکسته شدن صفحه نمایشگر است که راهی جز تعویض این قطعه وجود ندارد. تعویض صفحه نمایش لپ تاپ که شکسته شده است به دلیل گران بودن آن بسیار حساس است و نیاز به دقت و مهارت‌های بالا است. در ادامه تمامی مراحل تعمیر LCD لپ‌تاپ را که در یک مرکز تعمیرات انجام می‌شود، بررسی می‌کنیم.

مراحل تعویض صفحه نمایش لپ تاپ

به منظور تعویض صفحه نمایش لپتاپ مراحل بسیار مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

۱) جدا کردن آداپتور و خارج کردن باتری

اولین و مهمترین نکته قبل از اقدام به تعمیر و  تعویض صفحه نمایش لپ تاپ جدا کردن دستگاه از شارژر و خارج کردن باتری است. از عدم جریان الکتریسیته در دستگاه اطمینان حاصل کنید.

۲) جدا کردن پیچ‌های روی صفحه

مرحله دوم برای تعویض و تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ جدا کردن پیچ‌ها است. پیچ‌های لاستیکی باید با دقت از صفحه جدا شوند تا آسیبی به دیگر سخت‌افزارهای دستگاه وارد نشود.

۳) باز کردن پیچ‌های بدنه

در ادامه برای تعویض صفحه نمایش لپ تاپ باید پیچ‌های بدنه دستگاه نیز با کمک پیچ‌گوشتی باز شوند. بدنه هر لپ‌تاپ بر اساس برند و مدلی که دارند کاملا متفاوت است و این کار حتما باید توسط متخصصین انجام شود.

۴) جدا کردن بدنه از نمایشگر

جدا کردن بدنه از دیگر مراحل تعویض صفحه نمایش لپ تاپ است این مرحله نیز مانند سایر مراحل باید با دقت انجام شود تا آسیبی به بدنه آن وارد نشود. برای باز کردن پیچ‌های کار در مرکز تعمیرات از پیچ‌گوشتی‌های پهن استفاده می‌شود.

۵) قطع اتصال کابل‌های متصل به صفحه نمایشگر

جدا کردن کابل‌های پشت نمایشگر مرحله پنجم تعویض صفحه نمایش لپ تاپ است. روش انجام این مرحله نیز  با توجه به مدل و برند لپتاپ انجام می‌شود. برای جدا کردن کابل پشت صفحه باید ابتدا نوار و سپس کانکتور جدا شود.

۶) جدا کردن صفحه لپ تاپ

در ششمین مرحله از تعویض صفحه نمایش لپ تاپ، باید صفحه نمایشگر را از قاب فلزی دستگاه خارج کرد. متخصصین برای انجام این کار نمایشگر را به سمت جلو شیب می‌دهند و با دقت آن را از قاب جدا می‌کنند.

۷) برچسب روی نمایشگر با برچسب شماره و مدل دستگاه مطابق باشد

هفتمین مرحله تعویض و تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ تهیه یک نمایشگر جدید مطابق با مدل لپ‌تاپ است. برای تشخیص این مطابقت افراد تعمیرکار باید شماره نمایشگر جدید را بر اساس شماره و برچسب مدل کامپیوترهای شخصی استفاده کنند.

۸) قرار دادن نمایشگر جدید

در ادامه برای تعویض صفحه نمایش لپ تاپ نمایشگر جدید را در قاب فلزی دستگاه قرار می‌گیرد و سپس به کمک پیچ‌هایی که در ابتدا از قاب جدا شده‌اند، بسته می‌شود.

۹) اتصال دوباره کابل‌ها به نمایشگر جدید

اتصال دوباره کابل‌ها به اسکرین از دیگر مراحل تعویض صفحه نمایش لپ تاپ است. در هنگام اتصال کابل‌ها باید تمام نکات ایمنی رعایت شود تا در هنگام روشن کردن دستگاه شخص با مشکلی مواجه نشود.

۱۰) قرار دادن باتری در دستگاه و اتصال شارژر به برق

در ادامه تعویض صفحه نمایش لپ تاپ، متخصصان قبل از آنکه اقدام به بستن قاب دستگاه کنند باید برای اطمینان از روشن شدن مانیتور باتری را داخل دستگاه قرار دهند و لپتاپ را به منبع تغذیه متصل کنند و نمایشگر جدید را امتحان می‌کنند.

۱۱) بررسی سلامت صفحه نمایش

بررسی سلامت مانیتور جدید از مهمترین کارها بعد از تعویض و تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ است. صفحه جدید باید کاملا شفاف باشد و هیچ شکافی روی آن وجود نداشته باشد. برای این کار می‌توان روی دسک‌تاپ کلیک یا در مرورگر شروع به تایپ کرد.

۱۲) بستن بدنه به نمایشگر جدید

بعد از انجام تمامی مراحل تعویض صفحه نمایش لپ تاپ، باید بدنه دستگاه را با کمک پیچ‌های باز شده مجددا بست.

سخن آخر

نمایشگر لپ‌تاپ‌ها ممکن است به دلایل متفاوتی دچار آسیب شوند و در نتیجه قابل استفاده نباشند، همچنین به دلیل اهمیت این قطعه نمی‌توان مراحل تعویض آن را در خانه انجام داد بلکه باید در یکی از مراکز معتبر تعمیرات لپ‌تاپ و به دست متخصصین انجام شود. در این مقاله تلاش کردیم شما را با برخی از دلایل روشن نشدن مانیتور و روش‌های تعمیر صفحه نمایش لپ تاپ آشنا کنیم.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر