راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ در صورت عدم اتصال دستگاه به شارژر اتفاقی است که بارها برای همه در هنگام انجام دادن بسیاری از کارهای مهم رخ داده است. این اتفاق زمانی عذاب آور می‌شود که به پریز برق دسترسی نداشته باشید و کارهای شما ناتمام باقی بمانند. مطمئنا اصطلاح « پیشگیری بهتر از درمان است » را بارها شنیده‌اید، این بار نیز این جمله برای افرادی که استفاده طولانی از کامپیوترهای شخصی دارند، صدق می‌کند. برای این که چنین مشکلی برای شما تکرار نشود و نیازی به تغییر یا تعمیر باتری نداشته باشید، بهتر است با چند روش ساده اقدام به افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خود کنید. همراه ما باشید تا باهم این راهکار را مرور کنیم.

۱) کاهش دادن روشنایی صفحه نمایش اولین کار برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

یکی از مهمترین عوامل کاهش یافتن شارژ لپتاپ، نور صفحه نمایش است. اگر در حال انجام دادن کاری هستید که به نور بالایی نیاز ندارد، بهتر است از میزان روشنایی مانیتور کم کنید. این کار باعث افزایش طول عمر باتری لپ تاپ می‌شود.

۲) اول آداپتور را به پریز وصل کنید

دیگر عاملی که سبب افزایش طول عمر باتری لپ تاپ می‌شود، طریقه متصل کردن لپتاپ به شارژر است. برای وصل کردن دستگاه به شارژ باید اول آداپتور را به پریز و سپس به لپ‌تاپ متصل کنید. با این کار از ورود ناگهانی برق و ایجاد نوسان در کامپیوتر شخصی خود جلوگیری می‌کنید.

۳) استفاده از باتری جدید

اگر قصد استفاده از باتری جدید را دارید، بهتر است برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ قبل از استفاده باتری را در حالت خاموش به مدت ۱۲ ساعت شارژ کنید.

۴) استفاده از درایو SSD

از دیگر عواملی که برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ و کاهش مصرف آن به شما کمک می‌کند، استفاده از درایو SSD است. زمانی که هارد دیسک نتواند اطلاعات را به سرعت ذخیره کند به باتری دستگاه شما آسیب وارد می‌کند. تنها نکته درباره استفاده از این درایو قیمت بسیار بالای آن است.

۵) دیفرگمنت جایگزین خرید درایو SSD

همانطور که گفته شد، درایوهای SSD هزینه بسیار بالایی دارند و مناسب هر شخصی نیستند. دیفرگمنت کردن هارد دیسک می‌تواند گزینه دیگر و بهتری برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ باشد. برای انجام این کار وارد قسمت This PC یا My Computer شوید و بر روی درایو مورد نظر خود راست کلیک کنید و در properties گزینه Tools و Optimize را انتخاب کنید.

۶) جدا کردن لوازم جانبی خارجی

از دیگر عوامل برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ، جدا کردن لوازم جانبی غیر ضروری مانند موس، فلش، هدفون و … است.

۷) از حالت Hibernate استفاده کنید

قرار دادن لپ‌تاپ بر روی حالت Hibernate از دیگر راه‌کارها برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ است. این حالت برخلاف حالت sleep از شارژ لپتاپ کم نمی‌کند و عملکردی چند برابر بهتر دارد.

۸) از خالی شدن باتری لپ تاپ جلوگیری کنید

یکی از مهمترین و بهترین راهکارها در ویندوزهای 7، 8 و 10 که برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنظیمات بهبود باتری است. برای فعال کردن این تنظیمات دکمه S و ویندوز را با هم بگیرید، در نوار جستجو کلمه power را تایپ کنید. گزینه power options را انتخاب و در قسمت preferred plans گزینه دلخواه را انتخاب کنید.

۹) خاموش کردن امکاناتی که نیاز ندارید

امکاناتی مانند وای فای و بلوتوث امروزه در همه لپ‌تاپ‌ها وجود دارد و عدم استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث کاهش شارژ دستگاه شما شود. روشی که در این مواقع می‌توانید برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ استفاده کنید، غیر فعال کردن آن‌ها است.

۱۰) مراقب افزایش دما لپ تاپ باشید

اگر لپ‌تاپ شما برای مدت زیادی روشن باشد یا سیستم خنک کننده آن نتواند به درستی کار کند، دما لپتاپ افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه از عمر باتری کاسته می‌شود. برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ می‌توانید از یک سطح برای ایجاد فاصله بین کامپیوتر شخصی خود و زمین استفاده کنید تا گرد و غبار و پرز وارد دستگاه نشود.

۱۱) تعداد تسک‌های باز در لپ تاپ را کاهش دهید

کم کردن تعداد پنجره‌های فعال در محیط ویندوز از دیگر عوامل برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ است. بارگیری برنامه‌هایی که در سیستم در حال اجرا هستند به انرژی بسیاری نیاز دارند و باعث پر شدن حافظه دستگاه و در نتیجه کاهش عمر آن می‌شود.

۱۲) حافظه لپتاپ خود را مدیریت کنید

از دیگر مواردی که به افزایش طول عمر باتری لپ تاپ کمک می‌کند، مدیریت حافظه دستگاه است. برای مثال می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که به حافظه زیادی نیاز ندارند یا فضای زیادی در RAM یا درایو دیسک اشغال نمی‌کنند، استفاده کنید. همچنین کم کردن تعداد زبانه‌ها در مرورگر می‌تواند به شما کمک کند.

۱۳) از تصاویر با رنگ سفید در لپ تاپ استفاده نکنید

از دیگر نکاتی که برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ باید حتما در نظر گرفته شود، عدم استفاده از پس زمینه سفید است. استفاده از این رنگ باعث مصرف بیش از اندازه شارژ دستگاه می‌شود. رنگ سیاه بهترین گزینه برای پس زمینه لپتاپ است.

۱۴) استفاده از گرافیک داخلی

تغییر دادن تنظیمات گرافیک سیستم از دیگر عواملی است که بر روی طول عمر باتری لپ تاپ تاثیرگذار است. اگر دستگاه شما قابلیت ایجاد تغییر در تراشه گرافیکی را دارد، بهتر است استفاده از آن را فقط برای بازی‌ها یا برنامه‌های مهم خود اختصاص دهید.

۱۵) لپ تاپ را بر روی بالش یا فرش قرار ندهید

از دیگر موارد مهم برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ می‌توان به محل قرار دادن آن اشاره کرد. از قرار دادن دستگاه بر روی محیط‌هایی مانند فرش و بالش که سبب گرم شدن آن می‌شوند، خودداری کنید.

۱۶) اتصالات باتری را تمیز کنید

تمیز کردن اتصالات فلزی باتری از دیگر عوامل برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ است. برای این کار می‌توانید از الکل استفاده کنید. بهتر است برای انجام این روش از متخصصان در مراکز تعمیرات لپ‌تاپ بهره‌مند شوید.

۱۷) باتری را همیشه کامل شارژ نکنید

اگر باتری لپتاپ خود را همیشه ۱۰۰ درصد شارژ می‌کردید، بهتر است چند بار در ماه برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خود آن را تا ۸۰ و ۸۵ درصد شارژ کنید.

۱۸) لپ تاپ را به صورت مداوم در شارژ قرار ندهید

همانطور که خالی بودن شارژ لپتاپ می‌تواند به باتری آن آسیب بزند، شارژ مداوم آن نیز تاثیر مشابهی دارد. برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ بهتر است آن را همیشه در برق قرار ندهید، همچنین اجازه ندهید از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

کلام آخر

خراب شدن یا پایان یافتن عمر باتری لپتاپ را تقریبا همه ما تجربه کرده‌ایم و در نهایت مجبور به جایگزین کردن آن شده‌ایم. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با چند راه‌کار برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ آشنا کنیم تا از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. شما نیز اگر از روش‌های دیگری برای رفع این مشکل استفاده کرده‌اید با ما و دیگران به اشتراک بگذارید

 


نظرات کاربران
ارسال نظر