چرا لپ تاپ ناگهانی خاموش می‌شود؟

تصور کنید در حال انجام دادن یک پروژه کاری مهم یا بازی کردن با لپ تاپ هستید اما به صورت ناگهانی لپ‌تاپ شما خاموش می‌شود. این اتفاقی است که برای اکثر ما در طول روز یا هفته رخ می‌دهد و باعث عصبانیت ما می‌شود. سیستم Self Protecting یا خود صیانتی لپ‌تاپ وظیفه دارد زمانی که دستگاه شما در شرایط خطرناک قرار گرفته است، لپ‌تاپ را خاموش کند. اما چه دلایلی باعث می‌شوند موقعیت دستگاه توسط این سیستم خطرناک شناخته شود؟ برای گرفتن پاسخ این سوال و آشنا شدن با روش‌های شناسایی آن‌ها، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

۱) خراب بودن باتری لپ تاپ

یکی از عمده دلایلی که ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شود، خراب بودن باتری است. باتری لپ‌تاپ‌ها نیز مانند دیگر وسایل الکتریکی عمر مفیدی دارند و اگر این مدت زمان تمام شود، لپ‌تاپ به صورت ناگهانی به حالت Shut Down می‌رود. برای رفع این مشکل باید اقدام به خرید یک باتری جدید کنید تا مطمئن شوید که مشکل پیش آمده از باتری است.

۲) لپ تاپ مشکل سخت افزاری دارد

از دیگر دلایلی که می‌تواند سبب خاموش شدن خودکار کامپیوترهای شخصی شود، پیدا شدن نقص در سخت افزارهای لپ تاپ است. این اتفاق ممکن است به دلیل متصل کردن لپ‌تاپ به سخت افزارهای جدید باشد اگر با این مشکل مواجه شدید بهتر است قسمت جدید را از سیستم جدا کنید. از جمله سخت افزارهایی که ممکن است دچار مشکل شوند می‌توان به کارت گرافیک، RAM, CPU و Mainboard اشاره کرد. وارد شدن آب یا رطوبت نیز از دیگر عواملی هستند که باعث بروز نقص در سخت افزارها می‌شوند. اگر این اتفاق برای لپ‌تاپ شما رخ داد بهتر است در اولین فرصت به مراکز تعمیر این دستگاه‌ها مراجعه کنید.

۳) وجود نقص در رم

وجود نقص در رم (RAM) لپ تاپ می‌تواند از دیگر دلایل خاموش شدن ناگهانی سیستم شما باشد. کند شدن، ری استارت شدن، هنگ کردن، خاموش شدن ناگهانی، اخطار صفحه آبی و … می‌توانند از جمله واکنش‌هایی باشد که در حافظه رم رخ می‌دهد. در صورتی که نقصی در رم خود دیدید بهتر است در ابتدا کامپیوتر شخصی خود را به مراکز تعمیر لپ‌تاپ نشان دهید. می‌توان این نقص را با تمیز کردن اسپری‌های مخصوص رم برطرف کرد.

۴) افزایش یافتن دما

بسیاری از کسانی که به صورت طولانی مدت با لپ تاپ بازی می‌کنند افزایش دمای آن را حس کرده‌اند. زمانی که لپ‌تاپ برای مدتی زیاد روشن باشد، دمای آن افزایش پیدا می‌کنند و فن خنک کننده نیز برای کار کردن با مشکل روبرو می‌شود. در این حالت، سیستم خود صیانتی کامپیوتر شخصی به صورت ناگهانی لپتاپ را خاموش می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید از نرم افزارهای عیب‌یابی برای پیدا کردن مشکل فن گرافیک، فن کیس و … استفاده کنید.

۵) در Display یا درایور گرافیک اختلال ایجاد شده است

تغییر دادن کارت گرافیک یا نصب سیستم عامل جدید همراه با دستکاری کردن اطلاعات بایوس می‌تواند از دیگر دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشد. با مراجعه کردن به فایل‌های dump می‌توانید تشخیص دهید که مشکل از در درایورهای لپ‌تاپ است یا خیر.

۶) وجود ویروس در لپ‌تاپ

وجود ویروس در لپ تاپ از دیگر دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ است. زمانی که کامپیوتر شخصی شما ویروس داشته باشد به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود. در صورتی که این اتفاق رخ داد بهتر است یک آنتی ویروس قوی را نصب کنید تا قبل از شروع کار با لپ‌تاپ، سیستم شما را کاملا بررسی کند.

۷) وارد شدن ولتاژ شارژ اشتباه به لپ‌تاپ

بازی کردن با لپ تاپ به ولتاژ بالایی نیاز دارد و اگر حین بازی کردن با لپ‌تاپ، آن را به ولتاژ کمتر از حداکثر ولتاژ بازی متصل کنید ممکن است لپ‌تاپ شما به صورت ناگهانی به حالت Shut Down یا خاموش برود. برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق بهتر است قبل از وصل کردن کامپیوتر شخصی به شارژ از ولتاژ برق مطمئن شوید.

راهکارهایی برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ

1. فن‌ها برای خنک کردن دستگاه گرما را از داخل شیارها عبور می‌دهند، پس دقت داشته باشید که این شیارها باید به خوبی تمیز شوند. برای تمیز کردن شیارهای عبور هوا می‌توانید از پمپ باد با دستمال نمدار تمیز استفاده کنید. تنها نکته‌ای که وجود دارد، آن است دستمال نباید خیس باشد.
2. با نصب نرم افزارهای عیب یابی از درست بودن فن دستگاه اطمینان حاصل کنید. این نرم افزارها به شما کمک خواهند کرد تا بتوانند عیب‌های دستگاه خود را بدون نیاز به باز کردن متوجه شوید.
3. عدم استفاده از لپ تاپ در کنار رادیاتور یا نور آفتاب
4. بررسی تنظیمات BIOS به منظور افزایش سرعت فن‌های لپ تاپ می‌تواند در خنک نگه داشتن دستگاه در زمان‌های پرکار مفید باشد. همچنین به یاد داشته باشید که BIOS لپ تاپ همیشه باید بروز نگه دارید.

سخن آخر

سیستم خود صیانتی زمانی که احساس می‌کند، لپ‌تاپ در موقعیت خطر قرار گرفته است، لپتاپ را به حالت خاموش و Shut Down هدایت می‌کند تا خسارات بیشتری به دستگاه وارد نشود. در این مقاله تلاش کردیم شما را با دلایل بروز این اتفاق آشنا کنیم تا در صورت رخ دادن بتوانید علت را سریع شناسایی کنید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر