مراحل تعمیر و تعویض کیبورد لپ تاپ

کیبورد لپ‌تاپ یکی از مهمترین قسمت‌های لپ‌تاپ است که وظیفه انتقال داده‌ها را به صورت نوشتاری با تایپ کردن به آن دارد. این قسمت از کامپیوترهای شخصی بیش از هر بخش دیگر در معرض آسیب‌ها قرار دارد. خراب شدن صفحه کلید می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که هر کدام برای تعمیر نیاز به روش خاصی دارند. تعویض کیبورد لپ تاپ شاید از نظر شما کار آسانی باشد اما کوچک‌ترین اشتباه در حین کار می‌تواند هزینه‌های زیادی را به وجود آورد پس اگر با این مشکلات رو به رو شدید، بهتر است قبل از انجام هر کاری به فروشگاه‌های تعمیرات لپ‌تاپ مراجعه کنید. اگر تمایل دارید با برخی از عوامل خراب شدن keyboard و مراحل تعمیر آن‌ها آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

با کیبورد لپ تاپ و کارایی آن بیشتر آشنا شوید

از قسمت‌های سخت افزاری کامپیوترهای شخصی می‌توان به کیبورد آن‌ها اشاره کرد. وظیفه اصلی این قسمت انتقال دیتاها با کمک تایپ کردن به laptop است. کابل‌هایی که در زیر صفحات کلید قرار دارند به مادربرد وصل هستند و همین عامل سبب انتقال اطلاعات و نمایش دادن آن‌ها می‌شود. صفحه کلید نیز مانند هر سخت‌افزار دیگری ممکن است با مشکلاتی رو به رو شود که در نتیجه نیاز به تعمیر یا تعویض کیبورد لپ تاپ است. اما چه عواملی سبب خراب شدن آن می‌شود؟

علائم نشان‌دهنده خراب شدن صفحه کلید لپ‌تاپ

کار نکردن کیبورد، تایپ کردن غلط، تایپ شدن دو حرف همزمان با فشار دادن یک دکمه کیبورد، کلیدهای عمودی و افقی یک ردیف کار نکنند و … همه از مواردی هستند که نشان می‌دهد که کیبورد لپ تاپ شما مشکل دارد.

عوامل تاثیرگذار در خراب شدن keyboard

عواملی که ممکن است سبب خراب شدن صفحه کلید کامپیوترهای شخصی شوند، می‌توانند نرم افزاری یا سخت افزاری باشند که به طبع راه حل برطرف کردن هر یک از آن‌ها نیز متفاوت است. اگر هر یک از این مشکلات برای شما رخ داد بهتر است به مراکز تعمیرات برای درست کردن یا تعویض کیبورد لپ تاپ خود مراجعه کنید.

خاصیت گرافیتی کیبورد تمام شده باشد

از جمله مشکلات سخت افزاری که ممکن است منجر به تعویض کیبورد لپ تاپ شود از بین رفتن یا کثیف شدن خاصیت گرافیتی صفحه کلید لپ تاپ است. گرافیت ماده‌ای است که در زیر کیبوردها قرار دارد و موجب انتقال جریان می‌شود. در صورتی که این ماده خاصیت خود را از دست دهد، keyboard دیگر عمل نمی‌کند.

ریختن مایعات

کار کردن مداوم پشت سیستم ممکن است بعد از گذشت مدتی خسته کننده باشد به همین دلیل بسیاری از افراد به خوردن نوشیدنی‌هایی مانند قهوه روی می‌آورند اما نکته مهم که در این باره حتما باید رعایت کرد، جلوگیری از عدم ریختن مایعات بر روی صفحه کلید است. اگر این اتفاق برای شما رخ داد بهتر است سریعا لپ‌تاپ را از شارژ جدا کنید و به یکی از مراکز تعویض کیبورد لپ تاپ مراجعه کنید.

جمع شدن زباله‌ها در زیر صفحه کلید

خوردن خوراکی از دیگر کارهایی است که در هنگام کار با لپ‌تاپ بسیار انجام می‌شود و ممکن است باعث جمع شدن زباله در زیر صفحه کلید و عدم کار کردن آن شود. در صورتی که حس کردید keyboard شما به سختی عمل می‌کند، بهتر است اقدام به تعویض کیبورد لپ تاپ خود کنید. لازم به ذکر است این اتفاق بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که صفحه کلیدشان به صورت جزیره‌ای نباشد.

مشکلات نرم افزاری صفحه کلید

همانطور که گفتیم از دیگر دلایلی که باعث تعمیر یا تعویض کیبورد لپ تاپ می‌شوند، مشکلات نرم افزاری نیز هستند. برای رفع این مشکل بهتر است لپ‌تاپ را یک بار shut down کنید تا مشکل برطرف شود. در صورتی که این ایراد رفع نشود به یکی از مراکز معتبر تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

اختلال در Num Lock

از دیگر مواردی که ممکن است سبب ایجاد مشکل تایپ کردن در کامپیوترهای شخصی شود، ایجاد اختلال در Num Lock است که به عنوان یکی از مشکلات نرم افزاری شناخته می‌شود. ممکن است با روشن بودن این دکمه بسیاری از کلمات در هنگام تایپ شدن اشتباه وارد شوند یا اصلا وارد نشوند. اگر مشکل برطرف نشد بهتر است اقدام به تعویض کیبورد لپ تاپ و تعمیر این دکمه کنید.

مراحل تعویض کیبورد لپ تاپ

تعویض کیبورد لپ تاپ ممکن است در ابتدا کار به ظاهر آسانی باشد اما بهتر است این کار را به مراکز تعمیرات این دستگاه‌ها بسپارید تا آن‌ها با طی کردن مراحل زیر مشکل را برطرف کنند. قبل از شروع هر تعمیری بر روی لپ‌تاپ‌ها بهتر است باتری و شارژ از آن جدا شوند. سپس پیچ‌ها یا خارهایی که باعث اتصال صفحه کلید به لپتاپ شده‌اند را باز می‌کنند. مهمترین قسمت این مرحله جدا کردن آن‌ها با استفاده از یک شی پلاستیکی است نه فلزی. بعد از جدا کردن تمامی دکمه‌های کیبورد نوبت به جدا کردن فلت می‌رسد. فلت یک صفحه پلاستیکی ساده است و برای جدا شدن اصلا نیازی به وارد کردن فشار نیست و تنها با باز کردن جک‌ها می‌توان آن را تعویض کرد. زمانی که تمامی این مراحل انجام شد نوبت به تعویض کیبورد لپ تاپ است.

صفحه کلید را تمیز کنید

همانطور که گفتیم بسیاری از مشکلاتی که برای keyboard لپتاپ‌ها رخ می‌دهد به دلیل کثیف بودن فضای زیر آن‌ها است. در برخی مواقع می‌توان با اسپری هوا زیر آن‌ها را می‌توان تمیز کرد اما اگر همچنان مشکل ادامه داشت بهتر است در یکی از مراکز معتبر اقدام به تمیز کردن و تعویض کیبورد لپ تاپ کنید. در این مرحله صفحه کلیدها را به کمک یک پیچ گوشتی خارج می‌کند و فضای زیر را تمیز می‌کنند.

جلوگیری از خراب شدن کیبورد

برای پیشگیری از خراب شدن و تعویض کیبورد لپ تاپ باید در هنگام استفاده فشاری به دکمه‌ها وارد نکنید، در نزدیکی دستگاه نوشیدنی یا خوراکی نخورید، به سیستم فشار وارد نکنید و از وارد شدن گرد و غبار جلوگیری کنید.

کلام آخر

تعمیر کردن یا تعویض کیبورد لپ تاپ یکی از حساس‌ترین کارهای تعمیراتی برای لپ‌تاب‌ها است. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مواردی که ممکن است به صفحه کلید آسیب وارد کند آشنا کنیم تا بلافاصله بعد از مشاهده این موارد به یکی از مراکز معتبر تعمیرات این دستگاه‌ها مراجعه کنید. شما نیز اگر تجربه‌ای از مشکل پیدا کردن با keyboard خود داشته‌اید با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر