رفع مشکل سیاه شدن صفحه لپ تاپ ایسوس

یکی از متداول‌ترین اتفاق‌هایی که برای کاربران کامپیوترهای شخصی به خصوص کسانی که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند، سیاه شدن صفحه مانیتور است. منشا این اتفاق می‌تواند بخش سخت افزاری یا نرم افزاری لپ‌تاپ باشد. در این مقاله قصد داریم، مواردی که سبب سیاه شدن صفحه لپ تاپ ایسوس می‌شود و مراحل رفع این مشکل را با یک‌دیگر بررسی کنیم. اگر جزو کاربران لپ تاپ های ایسوس هستید و نگران رخ دادن این مشکل برای سیستم خود هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید تا قبل از وقوع یا بعد از آن بتوانید دستگاه را مجددا راه‌اندازی کنید.

علت سیاه شدن صفحه لپ تاپ ایسوس

در بسیاری از مواقع ممکن است صفحه لپ تاپ ایسوس شما روشن نشود اما فن آن در حال کار باشد. این اتفاق ممکن است به دلیل وجود مشکل در قسمت‌های سخت‌افزاری لپ تاپ مانند سوختن پیکسل‌های LCD یا نرم‌افزارهای آن رخ دهد. اگر این مشکل برای دستگاه شما رخ داد بهتر است قبل از هر اقدامی علت را پیدا کنید.

سوختن پیکسل های صفحه لپ تاپ ایسوس

ممکن است پیکسل‌های صفحه لپ تاپ ایسوس شما بنا به دلایل مختلفی به صورت کامل یا نقطه‌ای بسوزند و همین دلیل باعث سیاه شدن مانیتور asus می‌شود. برای تشخیص این مشکل کافی است تنها قسمتی از صفحه لپتاپ شما سیاه باشد در این صورت بهتر است دستگاه را به یکی از مراکز تعمیر لپ‌تاپ نشان دهید.

روش‌های رفع سیاه بودن صفحه لپ تاپ

بروز مشکلات نرم افزاری از دیگر دلایل سیاه شدن صفحه لپ تاپ ایسوس ها هستند و می‌توان با انجام چند مرحله ساده علت اصلی مشکل را پیدا و آن را برطرف کرد. در ادامه با چند نمونه از راه‌حل‌‌ها آشنا می‌شویم.

جدا کردن باتری

اگر صفحه لپ تاپ ایسوس شما بعد از روشن کردن همچنان سیاه بود، اولین گزینه برای پیدا کردن مشکل جدا کردن باتری از دستگاه است. باتری را می‌توانید به دو روش از کامپیوتر شخصی خود جدا کنید. در روش اول اگر لپتاپ به از برق متصل است، برق را قطع کرده، باتری را جدا کنید سپس ابتدا باتری را به دستگاه متصل کنید و شارژر را وصل کنید و در نهایت سیستم را ری‌استارت کنید. اگر روش اول موثر نبود بعد از جدا کردن شارژر و باتری دکمه پاور را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگه‌دارید و شارژر را متصل کنید اگر مشکل برطرف شد سیستم را خاموش کرده و باتری را وصل کنید. اگر این مشکل برطرف نشد باید باتری خود را تعویض کنید چرا که عمر مفید آن به پایان رسیده است.

Projection را بررسی کنید

از دیگر دلایلی که می‌تواند سبب روشن نشدن صفحه لپ تاپ ایسوس شود، تغییر کردن تنظیمات projection دستگاه است. ممکن است دستگاه خود را به ویدیو پروژکتور متصل کرده باشید و بعد از جدا کردن از آن تنظیمات صفحه نمایش آن دچار مشکل شده باشد. برای آنکه متوجه شوید علت این اتفاق از تنظیمات لپتاپ است دکمه ویندوز و P را هم‌زمان فشار دهید تا منویی با نام Projection بر روی مانیتور نمایش داده شود بعد از آن یکی از گزینه‌های Second screen only, Extend Duplicate یا PC screen only که مربوط به مشکل شما است را با دکمه P انتخاب کنید.

جدا کردن اتصالات خارجی

از دیگر دلایلی که می‌تواند سبب خاموش ماندن صفحه لپ تاپ ایسوس شود، متصل بودن لوازمی مانند هارد اکسترنال، موس، فلش مموری و … به دستگاه است. برای رفع این مشکل این لوازم را جدا کنید و سپس دستگاه را مجددا ری‌استارت کنید.

نصب مجدد درایور کارت گرافیک ( Display )

اگر حدس زدید که مشکل پیش آمده برای صفحه لپ تاپ ایسوس از کارت گرافیکی آن است و قصد داشتید درایور کارت گرافیکی را دوباره روی دستگاه نصب کنید،‌قبل از هر اقدامی سیستم را به حالت ( Safe Mode ) بوت کنید و مطابق با نوع ویندوز خود یکی از سه مراحل زیر را انجام دهید:
1. اگر صفحه ورود به ویندوز در صفحه لپ تا ایسوس نمایش داده شد، سیستم خود را ری‌استارت کنید و کلید Shift را نگه‌دارید و استارت را بزنید و گزینه Restart را انتخاب کنید و دکمه F5 را فشار دهید تا دستگاه به حالت ایمن برود.
2. اگر در صفحه لپ تاپ ایسوس شما چیزی نمایش داده نشد اما درایو ریکاوری وجود داشت و از قبل این درایو را ساخته بودید، می‌توانید دستگاه را خاموش کنید و به این درایو متصل شوید و بعد از ری‌استارت کردن سیستم و فشار دادن دکمه F5 گزینه Safe Mode with Networking را انتخاب کنید.
3. اگر در هنگام روشن کردن صفحه لپ تاپ ایسوس سیاه بود و درایو ریکاوری نیز نمایش داده نشد، تنها راه برای حل این مشکل نصب ویندوز ۱۰ بر روی دستگاه است. در هنگام نصب این ویندوز باید حتما بوت بایوس را فعال کنید. بعد از انجام این مراحل گزینه Repair your computer را انتخاب کنید و مانند مراحل قبل دستگاه را ری‌استارت و دکمه F5 را فشار دهید.
زمانی که دستگاه خود را در حالت ایمن قرار دارد در محل جستجو device manager را جستجو کنید و گزینه نزدیک را انتخاب کنید. گزینه Display adapters را انتخاب و بر روی properties راست کلیک کنید تا تب Driver برای شما باز شود. اگر گزینه Roll Back Driver برای شما فعال بود یکی از موارد نوشته شده را انتخاب و بر روی گزینه Yes کلید کنید. اگر این گزینه برای شما فعال نبود گزینه Uninstall را انتخاب و درایو را کامل حذف کنید.

آپدیت کردن بایوس سیستم

از دیگر دلایلی که می‌تواند سبب روشن نشدن صفحه لپ تاپ ایسوس باشد، قدیمی بودن بایوس ( Bios ) لپ‌تاپ است. اگر چراغ‌های لپ‌تاپ روشن بود اما ویندوز روشن نشد یا این مشکل به صورت نامنظم رخ می‌داد از دلایل وجود مشکل در بایوس است. برای رفع این مشکل می‌توانید در برخی موارد گزینه Fast Startup را غیر فعال کنید. وارد Control Panel شوید، گزینه Power options را انتخاب و بر روی گزینه Choose what the power button does کلیک و گزینه Change settings that are currently unavailable را انتخاب کنید و در نهایت گزینه راه‌اندازی سریع یا همان Fast startup را غیر فعال کنید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مواردی که ممکن است سبب روشن نشدن صفحه لپ تاپ ایسوس شوند را بررسی کنیم تا در صورت بروز مشکل بتوانید آن‌ها را با راه‌حل‌هایی که گفته شد، برطرف کنید. اما اگر صفحه دستگاه شما همچنان سیاه بود بهتر است در اولین فرصت به یکی از تعمیرات لپ تاپ یا نمایندگی asus مراجعه کنید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر